Wellicht kent u verschillende voedselschandalen uit het verleden. Met een IFS-certificaat wint u het vertrouwen van uw klant en heeft u een streepje voor op de concurrent. Het voordeel van de IFS standaard is dat deze zeer concreet is waar je aan moet voldoen en wat je moet hebben.
Eén van de onderdelen van dit systeem is de risico-inventarisatie. Door de risico’s in beeld te brengen en naar een aanvaardbaar niveau te brengen, voorkomt u reputatieschade en is de kans betrokken te raken bij een recall al veel kleiner. Veel klanten eisen al een certificaat. U dient uw leveranciers ook te vragen de juiste borgingsmaatregelen te nemen.
IFS staat voor International Featured Standards en is in 2003 ontwikkeld met als doel de kwaliteit en veiligheid van de voedselketen voor retailers en groothandelaren te garanderen. De IFS-norm kent zijn oorsprong in Duitsland, maar in een later stadium hebben ook Franse en Italiaanse handel- en retail organisaties zich bij de norm aangesloten. IFS wordt daarmee vaak gezien als Duits/Franse/Italiaanse tegenhanger van de Engelse BRC norm.
Een belangrijk verschil tussen de IFS-norm en de Engelse tegenhanger BRC is dat IFS ook van al je leveranciers vraagt om IFS gecertificeerd te zijn. Wanneer je werkt met leveranciers die niet beschikken over IFS, dan moet je dit bij je (toekomstige) opdrachtgever voorleggen. Pas wanneer deze akkoord gaat met de situatie, keurt IFS het goed. Op deze manier probeert de organisatie achter IFS af te dwingen dat iedereen in de voedselketen aan de voedselveiligheid voldoet.
Er zijn 8 verschillende standaarden:
Om de paar jaar verschijnt er een nieuwe versie van de standaard waar telkens nieuwe aspecten aan worden toegevoegd. Zo blijft u continue verbeteren. Minimaal 1 keer per 3 jaar dient de IFS-audit onaangekondigd te worden uitgevoerd.
Mijn dienstverlening gebeurt door een combinatie van advies en hulp. Ik zorg hierbij dat alle aspecten uit de standaard aan bod komen. Ik kan een aantal formats aanrijken die vervolgens naar de situatie binnen uw bedrijf kunnen worden aangepast. Het voordeel hierbij is dat uw medewerkers nauw betrokken worden en ze ook inhoudelijke kennis van het systeem verkrijgen. U blijft zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de benodigde stappen. Als ik bijvoorbeeld 1 dag per week uw bedrijf bezoek, kan ik de voortgang goed bewaken en opvolgen.
Uiteraard kan ik ook alle taken zelf uitvoeren. Hierdoor gaat de het certificeringsproces sneller, maar het nadeel is dat medewerkers allerlei procedures opgedrongen krijgen, waardoor er weerstand kan ontstaan. Er is een formule: effectiviteit = kwaliteit x acceptatie. Als de medewerkers de werkwijzen niet volledig accepteren zal het systeem ook niet effectief genoeg werken. Uiteraard bied ik ook hulp wanneer medewerkers vastlopen of het proces te traag verloopt.